Koffie zorgt niet voor opkikker in de ochtend
06-03-2007 - Uit onderzoek is gebleken dat die overheerlijke cappuccino of dat ouderwetse kopje troost de slaap niet uit de ogen doet verdwijnen. Britse wetenschappers beweren dat cafeïne er niet voor zorgt dat mensen wakkerder zijn dan normaal.
Het onderzoek, dat is uitgevoerd door de University of Bristol, is gepresenteerd tijdens de bijeenkomst van de British Nutrition Foundation. Volgens de Britse universiteit krijgen alleen mensen die een tijdje geen koffie hebben gedronken een opkikker van cafeïne.
Mensen die regelmatig een kopje koffie drinken zeggen zich wel alerter te voelen. Maar koffiedrinkers die het goedje nodig hebben om wakker te worden komen bedrogen uit. Het enige dat het drankje doet is de ontwenningsverschijnselen wegnemen van een nachtje zonder het spul.
Koffiedrinkers voelen 's ochtends wel een boost van de cafeïne, zegt biologisch psycholoog professor Peter Rogers tegen BBC News. 'Maar dat komt waarschijnlijk door het aanvullen van het cafeïnetekort.'
Volgens professor Rogers heeft cafeïne wel voordelen zoals het voorkomen van verstandelijke aftakeling bij ouderen. Maar hij kiest liever voor het consumeren van cafeïnevrije drankjes, vanwege de verslavende werking van cafeïne.
'Als je niet gewend bent aan het drinken van koffie zou je er nog iets aan kunnen hebben,' vertelt Rogers. 'Als je het vaak drinkt raak je verwikkeld in een cyclus van terugkerende ontwenningsverschijnselen.'
Bron: Elsevier
|