Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Blauw licht maakt alerter



16-04-2014 -

LEIDEN/BUSSUM – Licht met een korte golflengte, ofwel blauw licht, vermindert vermoeidheid en maakt ons alerter. Niet alleen ’s nachts, blijkt uit nieuw onderzoek, maar ook overdag.

Licht als boodschapper
Licht speelt een uiterst belangrijke rol in ons slaap- en waakritme, energieniveau en onze prestatiemogelijkheden. De biologische klok in ons lichaam heeft namelijk behoefte aan informatie van buitenaf over het tijdstip van de dag, en licht is de belangrijkste boodschapper. Het komt via onze ogen de hersenen binnen, waar de pijnappelklier geïnformeerd wordt of het slaaphormoon melatonine moet worden aangemaakt. De melatonineproductie wordt onderdrukt door licht, en komt juist op gang als het donker is. Zo krijgt het lichaam hulp bij het bepalen van de ideale waak- en slaaptijden, en weet het precies wanneer het zich klaar moet gaan maken voor de nacht. Bij slaapstoornissen en verstoringen in het bioritme wordt daarom veel gebruik gemaakt van lichttherapie.

Blauw licht
Het is dan ook geen toeval dat er bij nachtwerkers, zoals artsen, steeds meer gebruik wordt gemaakt van optimale lichtomstandigheden. Onderzoek heeft laten zien dat licht gedurende de nachtdienst alerter maakt en het foutenpercentage verkleint. Ook het soort licht blijkt belangrijk te zijn voor een gewenst effect. Binnen het zichtbare lichtspectrum kunnen we verschillende kleuren licht waarnemen; de kleuren worden veroorzaakt door een bepaalde golflengte of frequentie. Zo ontstaat de blauwe kleur bij licht met een golflengte van 436 - 495 nanometer en zit rood licht aan het andere uiteinde van het zichtbare lichtspectrum (627 - 780 nm). Wit licht is gevormd door een combinatie van alle frequenties. Uit onderzoek is al eerder gebleken dat blauw licht een positieve invloed heeft op ons alertheidsniveau gedurende de nacht. Amerikaanse onderzoekers laten nu zien dat we ook overdag baat kunnen hebben bij blootstelling aan blauw licht.

Grotere alertheid
Proefpersonen werden 6,5 uur per dag blootgesteld aan blauw of groen (495 - 566 nm) licht. Blootstelling aan blauw licht zorgde voor minder gevoelens van vermoeidheid, snellere reactietijden en een betere concentratie tijdens aandachttests. Ook de hersenen van proefpersonen die aan blauw licht werden blootgesteld, lieten activiteitspatronen zien die van een grotere alertheid getuigen. De studie impliceert dat niet alleen nachtwerkers maar ook dagwerkers baat hebben bij werken in een ruimte met blauw licht. Implementatie in bijvoorbeeld operatiekamers zou zodoende ook overdag bij kunnen dragen aan betere prestaties.

Gedimd avondlicht
In onze 24-uurs maatschappij, waarin vrijwel alles mogelijk is op elk moment van de dag, wordt het steeds belangrijker om bewust om te gaan met invloedrijke factoren zoals licht. Ons lichaam is nog steeds ingesteld op het dag- en nachtritme dat door de zon wordt veroorzaakt, en raakt volledig verstoord door de hedendaagse overvloed aan licht. Hoewel blauw licht mogelijk de meeste invloed heeft op ons alertheidniveau, moet ook de invloed van lamplicht niet worden onderschat. De hoeveelheid licht ’s avonds in een gemiddelde woonkamer is ruim voldoende om ons slaapschema flink in de war te gooien. Gedimd avondlicht helpt onderdrukking van het slaaphormoon melatonine te voorkomen, en draagt zo bij aan een betere nachtrust. Ook is het belangrijk om vooral in de ochtend en het begin van de middag veel licht te ontvangen. Dan weet het lichaam namelijk dat het een uur of veertien later kan gaan starten met het klaarmaken voor de nacht – tenzij we die boodschap verstoren door de gehele dag fel licht te laten branden. Licht is een alledaagse vanzelfsprekendheid geworden. Maar de invloed op ons slaap- en waakritme wordt er niet minder om.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron: Diurnal spectral sensitivity of the acute alerting effects of light. (2014).  Rahman SA, Flynn-Evans EE, Aeschbach D, Brainard GC, Czeisler CA, Lockley SW. Sleep. 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau