Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Sociale leven beïnvloedt tienerslaap



05-02-2014 -

Het sociale leven van tieners heeft mogelijk meer invloed op slaapgedrag dan biologische factoren. Therapie en pedagogische hulp zou daarom effectiever, goedkoper en minder schadelijk kunnen zijn dan de huidige aanpak met medicatie.

Melatonine
Onderzoek naar de biologische verschillen in slaapgedrag gedurende de levensloop laat zien dat tieners een ander slaapritme hebben dan kinderen en volwassenen. De aanmaak van het slaaphormoon melatonine zet 1 á 2 uur later in dan bij jong volwassenen het geval is. Hierdoor komen tieners ’s avonds pas laat in slaap en hebben ze veel moeite met de vroege schooltijden in ons land. Maar nieuw onderzoek van de University of Cincinnati suggereert dat sociale invloeden een grotere rol spelen in het bepalen van het slaapritme van tieners.

Ouderlijk monitoren
In het longitudinale onderzoek werden de slaappatronen van bijna 1000 tieners onderzocht vanaf twaalfjarige- tot vijftienjarige leeftijd. Gedurende deze leeftijdsperiode nam de slaapduur af van ruim negen uur naar minder dan acht uur per nacht. Volgens onderzoeker David J. Maume draagt het ouderlijk monitoren van tieners bij aan een gezond slaapritme; vooral het stellen van vaste bedtijden helpt hierbij. Wanneer ouders het gedrag van tieners in de gaten houden en hierop invloed uitoefenen, heeft dit een positief effect op de nachtrust van tieners. Behalve het stellen van bedtijden kan het bijvoorbeeld gaan om het beperken van de tijd dat een tiener achter een beeldscherm of met sociale media mag doorbrengen. Uit het onderzoek bleek namelijk eveneens dat vijftienjarige tieners aanzienlijk meer televisie keken dan twaalfjarigen. Vreemd genoeg sliepen ze hierdoor langer –mogelijk alleen in het weekend in de vorm van uitslapen, maar de onderzoeksgegevens waren niet specifiek genoeg om dat te bevestigen- terwijl de slaapkwaliteit door het televisiekijken afnam.

Pro-sociaal gedrag
De slaapduur en slaapkwaliteit van tieners bleek ook beter wanneer zij zich verbonden voelden met hun school. Ook hielp het wanneer zij vrienden hadden die belang hechtten aan academische prestaties of die sociale, positieve personen waren. Door pro-sociale vrienden bleken tieners zelf ook geneigd pro-sociaal gedrag te vertonen, waaronder het zorgen voor de eigen gezondheid. Andere bevindingen in het onderzoek waren bijvoorbeeld dat meisjes meer slaapproblemen ervoeren dan jongens, in de vorm van nachtelijk ontwaken, piekeren, inslaapproblemen en moeite met opstaan. De onderzoekers vermoeden dat dit gerelateerd is aan de sociale rol van vrouwen om introspectief (‘naar binnen’) te kijken naar zichzelf en ziekte te herkennen.

Alternatieven voor medicatie
Momenteel wordt er bij tieners met slaapproblemen door de zorg al gauw gegrepen naar slaapmedicatie. De onderzoekers suggereren dat er beter verder kan worden gekeken dan biologische problematiek in het analyseren van slaapproblemen bij tieners. Therapie en meer ouderlijke invloeden in het leven van een tiener zou volgens de onderzoekers een betere manier zijn om de slaapproblemen aan te pakken. En bovendien goedkoper en minder ingrijpend dan medicatie. Net als bij volwassenen kan slaaphygiëne of slaaptherapie waarschijnlijk helpen om het lichaam van de tiener beter voor te bereiden op de nachtrust, om zo de slaapduur- en kwaliteit te verbeteren. Medicatie voor slaapproblemen is immers al lang niet meer de beste optie voor een betere nachtrust.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Bron: Maume, J. (2013). Social ties and adolescent sleep disruption. Journal of health and social behaviour, 54 (4), 498-515.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau