Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Insomnie

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Insomnie is een ander woord voor slapeloosheid. Er zijn vier basis soorten insomnie, gekenmerkt door:

  1. Moeite met inslapen
  2. Moeite met doorslapen
  3. Te vroeg wakker worden
  4. Slechte kwaliteit slaap

Iemand met insomnie kan de volgende symptomen hebben:

  • Zich vermoeid en chagrijnig voelen overdag
  • Moeite met het concentreren op het werk
  • In slaap vallen overdag

Ook wanneer men geen insomnie heeft kan men vermoeid en chagrijnig zijn. Men kan uitgeput zijn doordat men te lang op is gebleven de nacht ervoor. Dit betekent niet gelijk dat men insomnie heeft. Veel mensen zijn slaperig overdag gewoon doordat ze te laat naar bed gaan. Zij hebben geen slaapstoornis: ze hebben gewoon niet genoeg geslapen. Wanneer men structureel niet toekomt aan voldoende slaap, kan er ook nog sprake zijn van een slaaptekort als gevolg van gedrag.

Iedereen slaapt wel eens slecht. Bij de meeste mensen duurt de insomnie slechts een paar dagen en gaat het weg zonder behandeling. Er zijn echter vormen van insomnie die langer aanhouden en die niet zonder behandeling overgaan. Insomnie kan worden veroorzaakt door middelen (drugs, medicatie, voeding), een lichamelijke aandoening, stress of een psychische stoornis. Soms kan er geen oorzaak voor de insomnie worden gevonden.


Wie hebben er last van?

Insomnie is een veel voorkomende slaapstoornis. Ongeveer 30 procent van de volwassenen heeft symptomen van insomnie. Minder dan 10 procent van de volwassenen heeft waarschijnlijk chronische insomnie. Het komt vaker voor bij ouderen en vrouwen.


Hoe weet ik of ik hier last van heb?

  1. Heb je moeite om in te slapen of door te slapen, wordt je te vroeg wakker  of voel je je niet uitgerust na het slapen?
  2. Bij een kind: verzet het zich tegen het slapen gaan of tegen alleen slapen?
  3. Doet dit probleem zich voor ook al heb je de mogelijkheid en de tijd om een goede nachtrust te hebben?
  4. Heb je last van minimaal één van de volgende symptomen?
  • Weinig energie
  • Gebrek aan motivatie
  • Problemen met de aandacht, concentratie of het geheugen
  • Slechte prestaties op school of werk
  • Extreme stemmingsveranderingen
  • Slaperigheid overdag
  • Fouten maken op het werk of in het verkeer waardoor je in de problemen komt of dreigt te komen
  • Spanning, hoofdpijn of buikklachten
  • Frustratie of ongerustheid over de slaap
  • Angstklachten of nervositeit

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb je mogelijk last van een vorm van insomnie.

Andere oorzaken van de slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Ja, het is verstandig om samen met een slaapspecialist te kijken naar je slaapproblemen. Insomnie kan op langere termijn gevolgen hebben voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Er zijn vele oorzaken voor insomnie en er kan sprake zijn  van een andere slaapstoornis. De meeste insomnieën zijn met deskundige hulp snel en goed behandelbaar.

ChronoMed kan u helpen met een vlot en deskundig behandeltraject.



Hoe wordt het behandeld?

Veel gevallen van insomnie reageren goed op het toepassen van een goede slaaphygiëne. Slaaphygiëne bestaat uit gebruiken en tips om een gezond slaappatroon te ontwikkelen. Een slaapspecialist kan je helpen deze gebruiken op de juiste manier toe te passen. Daarnaast kan cognitieve gedragstherapie helpen. Ook het wijzigen van medicatie, behandelen van symptomen van een lichamelijke of psychische stoornis of het stoppen van het gebruik van een bepaald middel kan de insomnie verhelpen. Soms ook wordt medicatie ingezet om insomnie te behandelen.

ChronoMed heeft state-of-the-art expertise in de behandeling van insomnie.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau