Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Nachtmerries

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Nachtmerries vallen onder de parasomnieën. De parasomnieën zijn een cluster van slaapstoornissen die zich kenmerken door ongewenste gebeurtenissen die zich voordoen tijdens de slaap. Nachtmerries zijn verontrustende visuele dromen die je wakker laten worden uit je slaap.

Er is sprake van een nachtmerrie-stoornis wanneer iemand regelmatig nachtmerries heeft. Dit kan ervoor zorgen dat iemand bang is om te gaan slapen. Men maakt zich iedere nacht zorgen dat men weer een nachtmerrie gaat krijgen. De nachtmerries zorgen er ook voor dat je niet goed slaapt. Ze maken dat men zich gespannen en bang voelt als men wakker wordt. Dat maakt het extra moeilijk om weer te ontspannen en opnieuw in slaap te vallen. Het daardoor veroorzaakte slaaptekort kan heftigere nachtmerries tot gevolg hebben. Dit slaapprobleem kan ervoor zorgen dat men erg slaperig is overdag.

Nachtmerries zijn erg realistisch. Ze worden steeds verontrustender naarmate zij vorderen. Meestal gaan zij over de gevoelens ongerustheid, angst of paniek. Andere gevoelens die nachtmerries kunnen oproepen zijn:

  • Boosheid
  • Razernij
  • Schaamte
  • Afschuw
  • Andere negatieve gevoelens

De inhoud van de droom gaat meestal over een grote bedreiging voor de dromer. Het kan ook gaan over andere kwellende onderwerpen. Men kan zich meestal heel duidelijk de details van een nachtmerrie herinneren wanneer men wakker wordt. 

Een verontrustende droom waar men niet wakker word is geen nachtmerrie.  Het is gewoon een nare droom. Men kan meerdere nachtmerries per nacht hebben. De inhoud van de droom kan vaak hetzelfde thema hebben.

Nachtmerries komen meestal voor tijdens de REM-slaap. Er zijn 5 slaapfases die samen een cyclus vormen. Men heeft normaal gesproken vier tot zes cycli per nacht. De 5e fase van elke cyclus is de REM-slaap.Bij een normaal slaappatroon duurt een cyclus ongeveer 90 minuten. REM-slaap vormt ongeveer  20-25% van onze totale slaaptijd.

De eerste REM-fase duurt meestal slechts enkele minuten. De REM-fase wordt iedere cyclus wat langer. De REM-fase van de laatste cyclus kan wel een uur duren. Dit betekent dat nachtmerries vaker voor komen in het laatste derde deel van de nacht.

Nachtmerries die worden veroorzaakt door een trauma dat eerder is voorgevallen, kunnen ook voorkomen in andere slaapfases dan de REM-slaap. Zij kunnen de gebeurtenissen van tijdens het trauma weergeven. Ze kunnen zelfs een herbeleving van het trauma zijn.

De nachtmerriestoornis kan worden verward met nachtelijke paniekaanvallen of met een REM-slaap gedragsstoornis (RBD). Een persoon die last heeft van nachtelijke paniekaanvallen schreeuwt, schopt, scheurt dingen en kan uit bed springen. Het kan erg lastig zijn om een persoon die daar aan lijdt wakker te maken. Eenmaal wakker is men vaak erg verward. Men herinnert zich slechts flarden van een droom. Nachtelijke paniekaanvallen komen meestal in het eerste derde deel van de nacht voor. Mensen met RBD voeren de inhoud van hun dromen uit. Dit kan lichamelijk letsel tot gevolg hebben. Het komt het meest vaak voor bij mannen van middelbare leeftijd. 


Wie hebben er last van?

Nachtmerries komen zeer vaak voor. Ze kunnen op iedere leeftijd beginnen. Meestal beginnen ze vóór het zesde levensjaar. Ongeveer 75% van de kinderen herinnert zich dat het minimaal één nachtmerrie heeft gehad. Ze komen even vaak voor bij jongens als bij meisjes. Naar schatting hebben 10 tot 50 procent  van de kinderen tussen de 3 en 5 jaar heftige nachtmerries die storend zijn voor hun ouders. Nachtmerries bij kinderen bereiken een hoogtepunt rond een leeftijd van 10 jaar. Daarna nemen ze af. Sommige kinderen blijven nachtmerries houden in hun tienerjaren of de volwassenheid. Voor hen kan het een levenslang probleem zijn.

Ongeveer 50 tot 85 procent van de volwassenen geeft aan op zijn minst af en toe een nachtmerrie te hebben. Meestal wordt de frequentie en de intensiteit minder naar mate men ouder wordt. Volwassen en vrouwelijke tieners rapporteren meer nachtmerries dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Vrouwen praten in het algemeen ook openlijker over hun nachtmerries.

De nachtmerrie-stoornis komt niet vaak voor. Ongeveer 2 tot 8 procent van de mensen heeft last van nachtmerries. Het gebruik van bepaalde medicatie kan nachtmerriestoornis veroorzaken. Men heeft meer kans om een nachtmerrie-stoornis te krijgen wanneer een familielid dit ook heeft.


Hoe weet ik of ik hier last van heb?

  1. Wordt je vaak wakker uit je slaap als gevolg van een verontrustende droom?
  2. Roepen deze dromen gevoelens van angst, boosheid, verdriet of walging op?
  3. Ben je alert en in staat om helder na te denken zodra je wakker wordt?
  4. Kun je je duidelijk details uit de droom herinneren?
  5. Komen deze dromen meestal voor in het laatste deel van je slaap (vroege ochtend)?
  6. Heb je moeite om na een dergelijke droom weer verder te slapen?

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb je mogelijk last van nachtmerrie-stoornis.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Je moet naar een slaapspecialist wanneer de nachtmerries veel lijden veroorzaken of geregeld je slaap verstoren. De slaapspecialist kan je helpen met het stellen van de juiste diagnose. Hij of zij kan andere mogelijke oorzaken uitsluiten en je leren hoe je de kans op nachtmerries zo klein mogelijk maakt.


Hoe wordt het behandeld?

Nachtmerrie-stoornis wordt meestal behandeld met psychotherapie. Deze methoden helpen bij het verwerken van conflicten die de nachtmerries oproepen. Een therapeut richt zich op de onderliggende oorzaken van de nachtmerries. Hij of zij helpt je met het verwerken van de gedachten en emoties die ermee gepaard gaan. 

Systematische desensitisatie is een andere vorm van behandeling. Het wordt gebruikt wanneer terugkerende nachtmerries zich voordoen als gevolg van een trauma. Het bestaat uit geleidelijke exposure (blootstelling) aan de droominhoud. Dit kan als onderdeel van een gedragstherapeutische behandeling of in de vorm van EMDR.

Hypnose wordt ook gebruikt om nachtmerries te behandelen. Maar voor deze methode is slechts beperkt wetenschappelijk bewijs.

Managen van stress in je leven is een belangrijke manier om nachtmerries te beheersen. Ontspanningstraining kan ook helpen. Het kan je helpen wanneer de nachtmerries het je lastig maken om weer in slaap te vallen. Deze methode helpt je de angst of spanning te verminderen zodat je makkelijker weer in slaap valt.

Medicatie wordt niet vaak gebruikt voor dit probleem. Zij kunnen worden overwogen in ernstige gevallen. Sommige medicatie kan helpen de hoeveelheid REM-slaap af te laten nemen. Andere medicijnen verminderen de kans om wakker te worden door een droom.

ChronoMed kan helpen door met de juiste diagnostiek en een kortdurende, gerichte behandeling de kans op nachtmerries te minimaliseren.


Tips voor ouders

De meeste kinderen hebben af en toe nachtmerries. Met de volgende tips kan een kind met nachtmerries worden geholpen:

  • Laat je kind slapen met een special dekentje of een knuffel voor een veilig gevoel.
  • Gebruik een nachtlampje in de kamer waar het kind slaapt zodat het zich veilig voelt.
  • Reageer snel om je kind te troosten wanneer het wakker wordt uit een nachtmerrie.
  • Bespreek overdag nachtmerries openlijk met je kind.
  • Leg je kind uit dat nachtmerries normaal zijn en dat veel kinderen en volwassenen ze hebben.
  • Praat met een specialist wanneer de nachtmerries van je kind voor problemen zorgen.


Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau