Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Hypersomnie (te lang slapen)

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Langslapers slapen geregeld meer dan de gemiddelde persoon uit hun leeftijdsgroep. Vaak slapen zij 10 tot 12 uur per nacht. Deze slaap is normaal en van goede kwaliteit. Het is gewoon veel langer dan de meeste mensen nodig hebben.

De grootste klacht van een langslaper is dat er niet genoeg tijd overdag is om wakker te zijn. De stoornis begint in de kindertijd. Het is een levenslang patroon van de behoefte aan veel slaap. Het wordt niet veroorzaakt door een plotselinge verandering in medische of psychische toestand. Het is een heel stabiel en gelijkmatig slaappatroon.

Veel langslapers worden gedurende week gedwongen minder te slapen als gevolg van verplichtingen op school of werk. Ze kunnen goed functioneren op ongeveer negen uur slaap per nacht doordeweeks. In het weekend of tijdens vakanties halen zij hun slaap in door 12 tot 15 uur per nacht te slapen.

Een langslaper die niet genoeg slaap krijgt voelt zich slaperig overdag. De behoefte aan zoveel uur slaap kan relaties met familie en vrienden beïnvloeden. Het kan moeilijk zijn om aan sociale- en werkverplichtingen te voldoen. Maar zolang zij genoeg slapen, voelen langslapers zich alert en uitgerust gedurende de dag.

Anderen kunnen de langslaper aanraden om stimulerende middelen te gebruiken om langer wakker te blijven. Dit zorgt er alleen maar voor dat de langslaper zijn benodigde slaap niet krijgt.  Daarom levert dit doorgaans alleen maar meer problemen op. 

 
Wie hebben er last van?

Ongeveer 2% van de mannen en 1,5% van de vrouwen geeft aan minimaal 10 uur per nacht te slapen. Je persoonlijkheid kan de kans vergroten dat je een langslaper bent. Mensen die de neiging hebben verlegen en introvert te zijn hebben meer kans om langslapers te zijn. Dit geldt ook voor mensen die zich vaak zorgen maken of depressief lijken.


Hoe weet ik of ik hier last van heb?

  1. Slaap je geregeld 10 uur of meer per nacht?
  2. Ben je erg vermoeid overdag als je niet zoveel slaapt?
  3. Heb je dit slaappatroon al sinds je kindertijd?

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, ben je mogelijk een langslaper.

Het kan erg moeilijk zijn om te weten of een kind een langslaper is. Bijna alle kinderen slapen meer dan volwassenen. Een kind kan mogelijk een langslaper zijn wanneer het geregeld minimaal 2 uur meer slaapt dan gebruikelijk is op die leeftijd.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:


Moet ik hulp zoeken?

Wanneer je grote behoefte aan slaap effect heeft op je kwaliteit van het dagelijks leven is het verstandig om een slaapspecialist om hulp te vragen. Mogelijk wordt je grote behoefte aan slaap ook door iets anders veroorzaakt (bijvoorbeeld een medische aandoening of depressie). Een slaapspecialist kan met je kijken wat de oorzaak van het langslapen bij jou is. 

ChronoMed helpt je uit te vinden of je een echte langslaper bent óf dat er sprake is van onderliggende (slaap)problematiek. Wij helpen langslapers beter uitgerust te functioneren door een optimale balans te vinden tussen de daadwerkelijk benodigde slaap en de alledaagse verplichtingen.


Hoe wordt het behandeld?

Langslapers hebben vaak geen behandeling nodig. Hun slaap is erg normaal wanneer ze de mogelijkheid hebben om het benodigde aantal uren te slapen. Het is van belang dat zij ervoor zorgen dat zij geregeld voldoende slaap krijgen. Een onderliggende oorzaak kan echter wel behandeling nodig hebben. Een slaapspecialist kan helpen met het optimaliseren van het dagelijkse ritme en vaststellen of je echt wel een langslaper bent.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau